Vår livsmiljö

Måndag 30 maj 2022

Genom ett ansvarsfullt nyttjande av vår största tillgång, naturen, ska kommunen främja ansvarsfullt småföretagande inom besöksnäringen.

Hållbart fiske.
Liberalerna i Sollefteå vill verka för ett hållbart fiske från kust till fjäll. Arbetet med fiskvandringsvägar ska ha hög prioritet.
Vindkraften.
Liberalerna i Sollefteå vill inte se en fortsatt expansion av vindkraftsparker i kommunen. Vi vill införa ett moratorium för att utreda vindkraftens inverkan på juridik, rättssäkerhet, miljö och människors hälsa och levnadsvillkor. En nationell fond ska inrättas för avveckling och en säker nermontering av uttjänta vindkraftverk. Fonden ska finansieras av vindkraftsbolagen.

Framtiden är klimatsmart.
Klimatet kan räddas och det är en av de viktigaste frågorna i vår tid. För det krävs en politik som bromsar klimatförändringarna, ökar återvinningen och samtidigt satsar på hållbar ekonomisk tillväxt. Vi vill ha en fungerande kollektivtrafik, klimatsmarta styrmedel och innovativa lösningar.